Wat betekent leren binnen OSER?

Bij OSER worden ervaringen leerervaringen:    

  • Door je bewust te worden van leermomenten    
  • Door inzicht te krijgen in leermomenten    
  • Door leermomenten te creëren voor en door jezelf, maar ook door  anderen uit jouw omgeving.  

Zo ontdekt de docent in opleiding (DIO) zijn professionele identiteit en gaat daarin groeien.  Binnen OSER gaat de DIO op expeditie en verzamelt en ontwikkelt tools om aan de professionele identiteit te werken, met eigenaarschap van het leertraject.    

De context van het leren is de opleiding, de werkplek maar ook de eigen omgeving thuis, de wereld.   

Een goede docent heeft bepaalde skills om het vak goed uit te kunnen voeren. Dit noemen we leerkunsten. Kunsten waar je steeds beter in kan worden en je zelf in kan ontwikkelen. Dit zien we als fundament van de professionele identiteit en staat als basis in de opleidingsschool: 

Reflectie    

De kunst om naar jezelf te kijken. 

Feedback   

De kunst om feedback te ontvangen en ernaar te handelen. 

Samenwerken   

De kunst om je bewust te zijn van de anderen bij een gezamenlijk doel/opdracht in verschillende settingen. 

Onderzoekende houding   

De kunst om (gericht) vragen te stellen, analyse te kunnen maken, onderscheid te maken, kritisch te beschouwen. 

Ontdekkend ervaren    

De kunst waar te nemen, onbevooroordeeld te ervaren, nieuwsgierig te zijn. Leren zonder doel, informeel leren.  

 Maatwerk en flexibiliteit  

We streven binnen OSER naar zo veel mogelijk maatwerk en flexibiliteit. Elke DIO is anders en loopt een eigen traject binnen de leeromgeving die we bij OSER creëren.   

Binnen de opleidingsschool zijn er drie georganiseerde plekken waar leren plaatsvindt. Het leren stopt echter nooit, dus gaat ook informeel door. Bijvoorbeeld thuis, bij vrienden, het gezin, de bijbaan of op het instituut Fontys.   

De drie georganiseerde plekken zijn:  

  1. Roze lijn: De werkomgeving van de DIO ( voor ouderejaars heet dit nog stageplek). De DIO is in deze context aan het ervaren, werkt aan EVL’s (eenheden van leeruitkomsten), probeert uit en reflecteert samen met de WPB (werkplekbegeleider), IO (instituutsopleider van Fontys) en SO (schoolopleider). 
  2. Groene lijn: Het OSER-programma; bestaat uit modules die doorlopen kunnen worden. Fysiek en blended. Naar keuze, maar soms ook verplicht of ten zeerste aanbevolen. Passend bij de leervraag en de ervaring; aangeboden door het opleidingsteam en de experts uit de OSER-scholen en vaak in samenwerking met de IO-ers van Fontys.
  3. Blauwe lijn: De Professionele Leergemeenschappen (PLG). De PLG is dé plek waar men mededocenten in opleiding ontmoet. Een plek waar de ruimte is om ervaringen te delen, samen te reflecteren, te mijmeren en nieuwe doelen te stellen. De PLG-ers worden begeleid door zowel collega’s vanuit de OSER-scholen als vanuit Fontys. 

De beschrijvingen van het programma in de groene en blauwe lijn vind je via: Programma OSER.

De docent in opleiding staat centraal.  Op basis van de bagage, leervragen, ontwikkelwensen en behoeftes, bepaalt de docent in opleiding in samenspraak met de begeleiding welke route binnen de leeromgeving te bewandelen. Hierbij kunnen keuzes gemaakt worden in de roze, groene en blauwe lijn. De groene en blauwe lijn vinden plaats op woensdagochtenden en donderdagmiddagen. Het is belangrijk dat hier in de roostering rekening mee wordt gehouden.