Opleidingsschool Regio Eindhoven
Opleidingsschool Regio Eindhoven (OSER) biedt een rijke leeromgeving waarin aankomende leraren zich kunnen ontwikkelen tot bekwame professionals. Dat gebeurt met de steun en begeleiding van ervaren collega’s en in nauwe samenwerking met hun opleiding.
OSER is een samenwerkingsverband tussen Summa en Fontys. We zorgen voor een praktijkgerichte omgeving om in op te leiden en te begeleiden. Op dit moment is OSER een aspirant-opleidingsschool en verwachten we in XXX 2025?volledig geaccrediteerd te zijn.
Onze visie
OSER biedt maatwerk voor het talent van de aankomende leraar. Via welke route deze ook komt, elke aankomende leraar heeft binnen OSER de mogelijkheid om gepersonaliseerd en met eigen verantwoordelijkheid te leren en een onderzoekende houding te ontwikkelen.
Om dit voor elkaar te krijgen, hebben we een visie op leren ontwikkeld die leidt tot een onze visie op opleiden. Op basis daarvan hebben we keuzes gemaakt in hoe we onze aankomende leraren begeleiden om tot het gewenste resultaat te komen.
Onze visie op leren
1. Gepersonaliseerd en gesitueerd leren
Het leren begint bij de eigen leervraag van de toekomstige leraar. Dit gepersonaliseerde leren gebeurt altijd in een echte werkomgeving die het leren belangrijk en zinvol maakt. Persoonlijke leerervaringen worden steeds verbonden met theoretische kennis, zodat praktijk en theorie samenkomen.
2. Zelfverantwoordelijkheid voor het leren
De aanstaande leraar voelt zich verantwoordelijk voor de eigen ontwikkeling en heeft een kritische houding. Deze leert zichzelf steeds beter te sturen. We moedigen aan om nieuwsgierig te zijn, vragen te stellen en zowel de eigen groei als de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
3. Iedereen leert
Iedereen die in onze opleidingsschool werkt, blijft altijd leren, zowel op een formele als informele manier. We zijn een leergemeenschap, waar opleiden en ontwikkelen gaat over de vaardigheden van toekomstige leraren en huidige docenten en samen ‘sociaal kapitaal’ opbouwen.
Onze visie op opleiden
1. Rijke leeromgeving met maximale ruimte voor gepersonaliseerd en gesitueerd leren.
Door onze grootte en samenwerkingen met bijvoorbeeld de vo-Montessorischool bieden we een enorme verscheidenheid in beroepscontexten. Het werken met universele leeruitkomsten geeft de student de ruimte om bewijslast uit de praktijk in te brengen die bij de leervraag en context past.
2. Sturing en coaching op zelfverantwoordelijkheid en onderzoekende houding.
Onze opleiders begeleiden aanstaande leraren didactisch-coachend op zelfregulatie, waarbij plannen van het eigen leertraject en onderbouwde, persoonlijke keuzes maken belangrijke aandachtspunten zijn.
3. Formeel en informeel leren in een professionele leergemeenschap (PLG).
Naast het werkplekleren vormen we verschillende PLG’s waarin aanstaande leraren andere onderwijsprofessionals ontmoeten. Een PLG kenmerkt zich door het continu en duurzaam samen delen, onderzoeken en verbeteren van de praktijk van professionals om het onderwijs te verbeteren.
Begeleiding binnen OSER

Elke student krijgt vanuit OSER een persoonlijke werkplekbegeleider die hen coacht en begeleidt. Samen met de schoolopleider en instituutsopleider vormt de werkplekbegeleider een begeleidingsdriehoek voor alles rondom de opleiding van de aanstaande leraar.
Deze begeleiders volgen het MERID-model: Mentor Rollen in Dialogen. Binnen OSER is het belangrijk dat we leren met en van elkaar, ook van medestudenten. Zelfregie, autonomie en verantwoordelijkheid nemen is onderdeel van het professionele gedrag waarop we sturen.
Lees hier het volledige begeleidingsmodel. [link naar begeleidingsmodel]